vrijdag 7 maart 2008

Éen stad...en toch zoveel verschillen


Dinsdagmorgen een bezoek gebracht aan gemeentestichter Matthijs Vlaardingerbroek.
Matthijs woont met zijn gezin in Spoorwijk.




Bijzonder boeiend vond ik het. Het werk wat Matthijs en ik doen lijkt erg op elkaar. We wonen en werken allebei in Den Haag, we proberen mensen te bereiken, we willen aansluiting zoeken en laagdrempelig zijn, we wonen temidden van de mensen van de wijk waarin we werken, we kennen beiden geen 8 tot 5 mentaliteit, beiden zijn we pioniers en beiden hebben we één groot verlangen: Dat God steeds meer zichtbaar gaat worden in de wijk en dat wijkbewoners Jezus gaan kennen als hun Heer. Allemaal overeenkomsten. En toch is er iets wat niet overeenkomt. Over dit punt hebben we uitvoerig gesproken: de wijk.

Matthijs woont en werkt in Spoorwijk. Ik woon en werk in Wateringse Veld. Het percentage allochtonen ligt in Spoorwijk veel hoger dan in Wateringse Veld.
Spoorwijk heeft veel WAO-ers. Wateringse Veld heeft bijna geen WAO-ers.
In Spoorwijk is het overdag gezellig druk op straat. In Wateringse Veld is het stil omdat bijna alle wijkbewoners aan het werk zijn.
Wateringse Veld wordt ook wel eens een slaapwijk genoemd. Wijkbewoners slapen er 's nachts. Al hun andere activiteiten voor op de dag zoals werk, sport, familie - en vriendenbezoek vinden plaats buiten de wijk. In Spoorwijk gebeuren deze dingen in de wijk.
De voordeuren van de woningen in Wateringse Veld zitten meestal op slot. In spoorwijk hangt er bij de voordeur een touwtje door de brievenbus waarbij het normaal is dat mensen zomaar binnen komen lopen om vervolgens te roepen: Goed volk!
Eén stad....zoveel verschillen.....en dat allemaal op nog geen vijf kilometer van elkaar verwijderd.
Gods Geest veranderd levens van mensen daar ben ik me van bewust. Hij doet het. Maar doet het niet zonder ons. Matthijs benaderd de mensen van de wijk door bij hen aan te sluiten.
Matthijs: 'Hier is dat niet zo moeilijk, maar bij jou daar is het pas moeilijk!'...
Zou hij gelijk hebben..? Op dit moment bieden we nog geen activiteiten aan in de wijk. Eerst nog maar eens een poosje doorgaan met heel hard nadenken hoe ík aan kan sluiten bij de mensen híer.
Geef creativiteit Heer.

2 opmerkingen:

André zei

Lieve vrienden
Jesaja zegt: Ik heb Me laten vinden door wie Mij niet zochten, Ik heb Me bekend gemaakt aan wie niet naar Mij hebben gevraagd.

Geloof en sta in de kracht van onze God. We bidden met jullie mee.

André

Unknown zei

Hey Arjen,

Idd bidden we ervoor, en zijn er ook heel veel mensen binnen je nieuwe wijk die rondom jullie en Boei90 staan.

De fundamenten liggen er al, we mogen op Hem bouwen !!!

Joke van Zoest